Pierwsza strona internetowa? Raczej może poczekać.

114
0

Jeżeli planujesz założenie firmy, dopiero co to zrobiłeś / zrobiłaś lub nawet prowadzisz firmę od jakiegoś czasu, to bardzo możliwe że zastanawiasz się, w jaki sposób zadbać o jej wizerunek w internecie. W końcu żyjemy obecnie w bardzo cyfrowych czasach. Dużo zależy oczywiście od działalności, ale często można spotkać się ze stwierdzeniem, że jeśli czegoś nie ma w internecie, to nie istnieje.

Jednocześnie możesz czuć zagubienie. Naturalnym jest dla nas korzystanie z internetu, aplikacji mobilnych i social media, ale gdy stajemy po drugiej stronie, gdy chcemy prowadzić biznes i wykorzystać internet jako miejsce reklamy – tutaj mogą zaczynać się schody.

Chciałbym Ci dzisiaj podpowiedzieć, o co powinieneś w takiej sytuacji zadbać i jak przy tym nie zwariować. 

Czy potrzebujesz strony internetowej?

Bardzo często pierwszym, co przychodzi do głowy w kontekście obecności firmy w internecie jest strona internetowa. No bo jak to tak nie mieć strony internetowej w dzisiejszych czasach?

I rzeczywiście zwykle jest to prawda, ale zdradzę Ci mały sekret – wcale nie musisz od niej zaczynać! 

Wykonanie strony internetowej jest zwykle dosyć kosztowne, co może być szczególnie odczuwalne na początku prowadzenia Twojej działalności. Własna strona WWW ma oczywiście wiele zalet:

  • to Ty na niej “rządzisz”,
  • nikt nie ograniczy Ci zasięgów ani nie zablokuje konta,
  • możesz mieć dokładnie taką stronę, jaką sobie wymarzysz,
  • możesz rozbudowywać ją o dodatkowe treści,
  • możesz budować jej pozycję w wyszukiwarkach;

Ale poza tymi zaletami, strona internetowa to też sporo wad i wymagań:

  • musisz ją stworzyć (lub zapłacić za jej stworzenie),
  • musisz samodzielnie zadbać o to, aby ktoś tę stronę odwiedzał, czyli odpowiednio ją reklamować i pozycjonować,
  • musisz dbać o to, żeby nikt Ci jej nie zepsuł (lub zapłacić za taką opiekę),
  • musisz dbać o aktualność informacji na stronie.

Każda z przytoczonych wad wiąże się z koniecznością poniesienia dodatkowego kosztu – finansowego lub czasowego. Osobiście wierzę, że bardzo często na początkowym etapie działalności strona internetowa wcale nie jest potrzebna i może się okazać niepotrzebnym wydatkiem. 

Co proponuję zamiast tego?

Przede wszystkim: media społecznościowe

Na stronę internetową naprawdę przyjdzie jeszcze czas. Na początek warto skupić się na utworzeniu profili społecznościowych, na których będziesz aktywnie reklamować swoją działalność. Media społecznościowe mają to do siebie, że mają już zgromadzonych użytkowników, których łatwiej jest ściągnąć na Twój fanpage, niż na zewnętrzną stronę internetową.

Zamiast uczyć się obsługi WordPressa (jedno z dostępnych narzędzi do budowania stron internetowych), podejrzyj jak działają narzędzia biznesowe Facebooka, Instagrama, czy LinkedIn i naucz się z nich korzystać. 

Zakładając profile w mediach społecznościowych nie zapomnij o ustawieniu im odpowiedniej nazwy użytkownika, tak aby adres Twojego profilu był unikalny. Na Instagramie jest to domyślne ustawienie, ale w przypadku Facebooka, czy LinkedIna musisz takie ustawienie wykonać ręcznie.

Ile to kosztuje? Założenie profili społecznościowych jest obecnie darmowe. Skorzystaj z takich sieci społecznościowych, w których zwykle czas spędzają Twoi klienci. 

Do wyboru masz Facebook, Instagram, TikTok, X, czy LinkedIn.

Po drugie: wizytówka w Google

Wizytówka Google będzie szczególnie przydatna dla osób, które prowadzą działalność lokalną, w konkretnym miejscu, do którego można przyjść i które posiada ustalone godziny otwarcia. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie, aby niezależnie od tego dodać profil swojej firmy do Google.

Co dzięki temu zyskasz? Wizytówka firmy będzie pojawiać się po prawej stronie wyników wyszukiwania, jeśli ktoś wpisze do wyszukiwarki jej nazwę. 

W takiej wizytówce pojawiają się podstawowe informacje kontaktowe, czy opinie, ale w profilu firmy można również publikować informacje o aktualnościach.

Twoja firma będzie też widoczna w Mapach Google.

Ile to kosztuje? Utworzenie wizytówki firmowej jest całkowicie darmowe.

Po trzecie: domena

Domena internetowa to inaczej nazwa, pod którą będzie kryć się w przyszłości Twoja strona internetowa – “google.pl”, “facebook.com”, “allegro.pl” – to wszystko są domeny internetowe. Kupuje się je na określoną liczbę lat (minimum rokmlub od razu na kilka lat), a ich ceny mogą być różne, w zależności od firmy, od której będziesz ją kupować. 

Możesz się zastanawiać po co Ci domena, jeśli nie będziesz mieć na początku strony internetowej? Jest ku temu co najmniej kilka powodów! 

Przede wszystkim domenę internetową może zarejestrować każda osoba. Gdy konkurencja zacznie dostrzegać Twoją działalność może wykorzystać fakt, że nie zarezerwowałeś swojego adresu i zablokować Tobie taką możliwość.

Dopóki nie masz jeszcze swojej strony, to kupiona przez Ciebie domena może kierować na Twój profil społecznościowy. Użytkownik po wpisaniu adresu TwojaNazwa.pl zostanie przekierowany do Twojego profilu. Domena będzie w Twoim posiadaniu i nikt Ci jej nie zajmie.

No i w końcu – domena internetowa to nie tylko strona WWW, ale też inne usługi, takie jak np. poczta e-mail. O wiele bardziej profesjonalnie będzie wyglądać Twoja firma, jeśli Twój główny adres e-mail będzie wyglądał tak: [email protected], a nie np. [email protected].

Ile to kosztuje? Zwykle pierwszy rok rejestracji domeny jest tańszy, niż jej przedłużenie. W rzetelnych firmach ta różnica nie jest zwykle jednak wysoka. 

Dla przykładu domeny z końcówką “.pl” za pierwszy rok rejestracji mogą kosztować około 10-30 zł, a za kolejne lata – około 60 zł. Z kolei domena “.com” to koszt około 40 zł rocznie.

Jeżeli miałbyś zapłacić więcej, to wiedz, że to się może nie opłacać. Radzę przy tym unikać gigantów polskiego rynku domenowego, ponieważ ich ceny są zwykle wyższe niż u mniejszej konkurencji, bez wymiernie wyższej jakości obsługi. 

Ja od wielu lat korzystam z usług OVH. Nie jest to mistrzowska firma, jeśli chodzi o przystępność interfejsu, ale oferuje bardzo konkurencyjne ceny domen. 

Po czwarte: poczta e-mail

Poczta e-mail to bardzo często podstawowe narzędzie komunikacji każdej firmy. 

Owszem, media społecznościowe (od których pewnie zaczniesz) posiadają mechanizm czatu, ale wygoda korzystania z niego może być zależna od sytuacji Twojej firmy. Jeżeli ten sposób komunikacji z klientami wystarczy zarówno im, jak i Tobie, to śmiało, nie potrzebujesz niczego więcej. 

Jeżeli jednak zdarza Ci się wymieniać z klientami większą liczbę plików, a Wasza komunikacja nie jest liniowa (może mieć kilka wątków), to wiadomości e-mail sprawdzą się tutaj dużo lepiej.

Ile to kosztuje? Jeżeli jesteś przyzwyczajony do poczty Gmail, to możesz skorzystać z usługi Google Workspace, do którego podepniesz swoją domenę (o tym, jak to zrobić, przeczytasz TUTAJ). 

Jeżeli bliżej Ci do pakietu Microsoft Office i poczty Outlook, to w Microsoft poczta we własnej domenie to koszt około 30 zł za osobę miesięcznie.

Istnieje również darmowa alternatywa do tych usług i jest nią poczta Zoho Mail, w której możemy założyć do 5 adresów we własnej domenie całkowicie za darmo.

Na końcu: strona internetowa

Nie zrozum mnie źle – jestem ostatnią osobą, która powie, że strony internetowe nie powinny istnieć (nie czytasz tego artykułu przecież na facebooku 🙂 ). Uważam, że posiadają one ogromną wartość. Początek działalności niekoniecznie jest jednak dobrym momentem na mierzenie się ze skomplikowanym wyzwaniem, jakim jest budowa witryny. 

Celem tego artykułu jest przede wszystkim pokazanie, jakie przydatne narzędzia można wykorzystać, aby stosunkowo tanio wprowadzić firmę do Internetu. Strona internetowa w tym przypadku nie powinna być zwykle pierwszym wyborem, ale gdy przyjdzie odpowiedni czas i uznasz, że jej potrzebujesz, to rzeczywiście warto ją zbudować. 

Firmowa witryna to miejsce, w którym możesz w bardziej ustrukturyzowany sposób podzielić się informacjami o Twojej ofercie, referencjach, czy portfolio. Będzie to odpowiednie miejsce na formularz kontaktowy, firmowy blog, czy sklep. 

Ile to kosztuje? 

To bardzo mocno zależy. Dedykowana, zaprojektowana przez agencję strona internetowa dla firmy to koszt, który będziemy liczyć już w tysiącach złotych. Ale nie musisz się od razu decydować na kompleksową usługę budowy strony WWW.

Aplikacje no-code

Istnieją alternatywy, z których można skorzystać na początek – jako przykład warto podać usługę WIX, która umożliwia budowanie stron internetowych z szablonów (a posiada ich bardzo dużo) i przy użyciu prostego edytora graficznego. Witrynę możemy przygotować w darmowym pakiecie, a gdy będziemy zadowoleni z efektu, to przekierujemy na nią naszą domenę – w takim przypadku będzie to koszt 30 zł miesięcznie. 

Strona internetowa zbudowana na WIX będzie mniej wydajna i mniej podatna na pozycjonowanie, niż dedykowana, ale przypominam, że różnica w cenie jest ogromna. Warto zaczynać od małych kroków i małych inwestycji. Zbudowany w ten sposób prototyp ułatwi Ci też poukładanie informacji pod kątem przyszłej współpracy z agencją, jeśli kiedyś zdecydujesz się na zbudowanie dedykowanej strony internetowej.

Istnieją również narzędzia, które w dobie AI pozwalają na stworzenie strony internetowej na podstawie jej opisu i umożliwienie Ci później dopasowania jej treści do Twoich potrzeb. Możesz sprawdzić Webflow, czy Framer.

A może WordPress?

Jeśli masz więcej samozaparcia lub jakieś wsparcie, to możesz rozważyć budowanie swojej strony korzystając z WordPressa – najpopularniejszego obecnie systemu do zarządzania stronami WWW.

W Internecie znajdziesz wiele gotowych szablonów do WordPressa, dzięki którym może Ci się udać samodzielnie zbudować stronę internetową. Uprzedzam, że będzie to jednak wymagające zadanie.

W takim przypadku będziesz także potrzebować miejsca, w którym Twoja strona będzie działać. Osobiście korzystam z usług Zenbox i jestem bardzo zadowolony.

Własna, pełna strona internetowa oznacza również konieczność ponoszenia kosztów utrzymania strony w kwocie kilkuset zł rocznie.

Podsumowanie

Prowadzenie własnej działalności nie należy na pewno do czynności prostych. Przedsiębiorcy, szczególnie na początku swojej drogi, o wiele rzeczy muszą dbać sami, wiele rzeczy muszą weryfikować i rozumieć. 

Warto ułatwić sobie tę drogę z technicznego punktu widzenia i obecność swojej firmy w internecie zacząć od małych i stosunkowo tanich kroków. 

Żyjemy w pięknych czasach, w których zagadnienia, kiedyś wymagające pracy technicznej, możemy w wielu przypadkach “wyklikać”. Gdy już będziesz wiedzieć czego potrzebujesz, łatwiej będzie Ci zrealizować taki projekt często nawet własnymi siłami.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.