Nieoczywiste sposoby na cyfrową produktywność

161
0

Posłuchaj

  1. Spotify
  2. Apple Podcasts
  3. YouTube

Opis odcinka

Produktywność w pracy przy komputerze można osiągnąć na wiele sposobów. 

Niektóre z nich są z natury trudniejsze, ale jest wśród nich sporo takich, które niskim nakładem pracy pozwalają pozytywnie wpłynąć na to, jak efektywnie korzystamy z komputera. 

W tym odcinku podcastu opowiem Ci o 5 takich prostych, a bardzo efektywnych sposobach na bardziej produktywną pracę przy komputerze.

Życzę miłego odsłuchu 🎧

Dodatkowe linki

  1. Manager schowka
  2. Manager haseł
  3. Rozwijanie tekstów
  4. Skróty klawiszowe

Rozdziały

  • 00:00:00 Intro
  • 00:01:00 Powitanie
  • 00:01:45 Czym jest cyfrowa produktywność?
  • 00:02:48 Sposób 1: Manager schowka
  • 00:06:43 Sposób 2: Manager haseł
  • 00:10:49 Sposób 3: Rozwijanie tekstów
  • 00:14:26 Sposób 4: Skróty klawiszowe
  • 00:16:29 Sposób 5: Korzystanie z chmury
  • 00:19:45 Podsumowanie
  • 00:20:38 Zakończenie

Wersja tekstowa

Produktywność w pracy przy komputerze można osiągnąć na wiele sposobów. 

Niektóre z nich są z natury trudniejsze, ale jest wśród nich sporo takich, które niskim nakładem pracy pozwalają pozytywnie wpłynąć na to, jak efektywnie korzystamy z komputera. 

W tym materiale przedstawię Ci 5 takich sposobów, które możesz zastosować dość szybko, a bez których sam obecnie nie wyobrażam sobie pracy przy komputerze.

Ta wersja tekstowa została przygotowana przez Sztuczną Inteligencję na podstawie transkrypcji odcinka. 

Czym jest cyfrowa produktywność?

Zanim przejdziemy do konkretnych sposobów, wyjaśnijmy czym właściwie jest cyfrowa produktywność. 

Nie chodzi tu tylko o korzystanie z aplikacji do zarządzania zadaniami czy notowania. 

To, o czym porozmawiamy, to sposoby i metody na usprawnienie codziennej pracy z komputerem, niezależnie od tego, czym się zajmujesz i z jakich aplikacji korzystasz na co dzień.

Najlepsza cyfrowa produktywność to taka, w której w rozsądny, bezpieczny sposób ułatwiasz sobie wykonywanie codziennych zadań.

Oto pięć nieoczywistych sposobów, które mogą znacząco poprawić Twoją efektywność:

1. Korzystanie z menedżera schowka

Menedżer schowka to aplikacja, która zapamiętuje wszystko, co kopiujesz, a później robi z tego listę. 

Przy wklejaniu możesz wybrać, czy chcesz wkleić ostatnio skopiowany element, czy któryś wcześniejszy – nawet taki, który kopiowałeś wczoraj.

Zalety korzystania z menedżera schowka:

  • Możliwość kopiowania wielu elementów z jednego miejsca i wklejania ich w innym bez ciągłego przełączania się między oknami
  • Zabezpieczenie przed utratą skopiowanych wcześniej informacji
  • Możliwość przechowywania zrzutów ekranu bez zaśmiecania folderu na dysku
  • Opcja przypinania często używanych elementów na liście

Na Windows 10 i nowszych jest wbudowana podstawowa funkcja historii schowka (skrót Windows+V). 

Na macOS polecam aplikację PasteBot lub Raycast.

2. Korzystanie z menedżera haseł

Menedżery haseł często są traktowane jako zło konieczne, szczególnie wśród osób, które jeszcze z nich nie korzystają. 

Jednak prawda jest taka, że są one bardzo przydatne i mogą wspierać cyfrową produktywność na kilka sposobów:

  • Automatyczne rozpoznawanie, czy masz konto na danej stronie
  • Automatyczne wypełnianie danych logowania
  • Bezpieczne udostępnianie haseł bliskim czy współpracownikom
  • Przechowywanie innych danych, np. adresowych, co przyspiesza wypełnianie formularzy

Polecane menedżery haseł to 1Password (płatny), BitWarden, ProtonPass czy darmowy KeePass.

3. Rozwijanie tekstów

Rozwijanie tekstów polega na tym, że często używane teksty (długie lub krótkie) zapisujesz w specjalnym programie i dla każdego takiego tekstu określasz, jaka fraza ma być zamieniana na ten zdefiniowany tekst.

Przykłady zastosowań:

  • Szablony odpowiedzi na e-maile;
  • Szybkie wstawianie danych osobowych (np. numer telefonu, NIP, numer konta);
  • Zapisywanie często używanych adresów URL;
  • Wstawianie losowych tekstów (np. lorem ipsum) dla projektantów;
  • Przechowywanie fragmentów kodu dla programistów;
  • Szablony notatek lub sprawozdań;

Na macOS funkcja rozwijania tekstów jest wbudowana w system (znajdziesz ją w ustawieniach klawiatury). 

Polecam też aplikacje Rocket Typist (macOS) lub aText (macOS i Windows).

4. Znajomość skrótów klawiszowych

Każda bardziej zaawansowana aplikacja posiada zestaw skrótów klawiszowych, dzięki którym możemy wywoływać różne funkcje bez odrywania rąk od klawiatury. 

Warto nauczyć się najczęściej używanych skrótów w aplikacjach, z których korzystasz na co dzień.

Jak najlepiej uczyć się skrótów: 1. Zapisz na kartce obok monitora skróty, które chcesz przyswoić; 2. Staraj się używać skrótów zamiast szukania opcji w menu; 3. Gdy szukasz funkcji w menu, zwróć uwagę na przypisany do niej skrót i zapisz go na kartce;

5. Używanie chmury

Korzystanie z usług chmurowych pozwala na synchronizację plików i danych pomiędzy urządzeniami. 

Popularne usługi to OneDrive, Google Drive, Dropbox czy iCloud.

Zalety korzystania z chmury:

  • Łatwe przenoszenie plików między urządzeniami;
  • Tworzenie dodatkowej kopii zapasowej plików;
  • Łatwe udostępnianie plików innym osobom;
  • Dostęp do plików z różnych urządzeń, w dowolnym momencie;

Ważne jest, aby korzystać z chmury odpowiedzialnie i zabezpieczyć swoje konto (np. używając uwierzytelniania dwuskładnikowego).

Podsumowanie

Przedstawione sposoby na cyfrową produktywność to: 1. Menedżer schowka; 2. Menedżer haseł; 3. Rozwijanie tekstów; 4. Skróty klawiszowe; 5. Używanie chmury;

Każde z tych narzędzi może znacząco usprawnić Twoją codzienną pracę przy komputerze. Warto dać im szansę i przekonać się, jak bardzo mogą ułatwić życie.

A Ty, jakie masz sposoby na zwiększenie swojej cyfrowej produktywności? 

Podziel się swoimi doświadczeniami w komentarzach!

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.